اختصاصی قرآنیون / در این قسمت قصد داریم فایلهای آموزشی مربوط به برخی از مقامات فرعی مورد استفاده در تلاوت را که توسط استاد حاج رضا شاه میوه اصفهانی بیان شده است را تقدیم شما عزیزان کنیم .
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
0 | 1396 | mahdi |
اختصاصی قرآنیون / در این قسمت قصد داریم فایلهای آموزشی مربوط به برخی از مقامات فرعی مورد استفاده در تلاوت را که توسط استاد حاج رضا شاه میوه اصفهانی بیان شده است را تقدیم شما عزیزان کنیم .
اختصاصی قرآنیون / در این بخش قطعه ای از صحبت های ارزشمند استاد احمد ابوالقاسمی را در باب تقلید و انتخاب بهترین استاد برای فراگیری فنون تلاوت تقدیم می کنیم . به عقیده ایشان تلاوت قرآن بر پایه سه اصل : صوت زیبا ، تکنیک های تلاوت و لحن استوار است . هرکدام از اساتید مصری که برای تقلید انتخاب شوند در این سه بخش می توانند به قاریان کشوران کمک کنند ؛ اما در این بین برخی قراء هستند که از سایرین قوی تر بوده و اثرگذاری شان در کوتاه مدت قابل لمس خواهد بود .
از جمله اساتیدی که علیرغم عدم بهره مندی از صوت ویژه ، تکنیک های تلاوت و همچنین الحان بسیار خوبی برای بهره گیری دارد استاد مصطفی اسماعیل است . با هم به این صحبت ها گوش می دهیم .
اختصاصی قرآنیون / مقطع زیبایی از تلاوت سوره تحریم با صدای شیخ محمد عمران را در ادامه مطلب خواهیم شنید .
یکی از آرایه های مهم و زیبا که در تلاوت قرآن کریم توسط قاریان مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، فن قطع النغم یا قطع النغمه می باشد. معمولاً قاریان قران کریم از این فن در میان ملودی و انتهای ملودی استفاده می کنند. اجرای این فن در ابتدای ملودی کمتر مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد چون صدای حاصل شده از کشش صدا در انتهای ملودی به نوعی فالش ممکن است محسوب شود (بقیه در ادامه مطلب)
یکی از نغماتی که در تلاوت های استاد کامل یوسف بهتیمی مورد استفاده قرار گرفته است، نغمه راست نوروز می باشد که از اتصال دو جنس بیات و راست تشکیل شده است. شیوه بکارگیری این نغمه توسط ایشان، بسیار شبیه و متأثر از شیوه استاد مصطفی اسماعیل می باشد (بقیه در ادامه مطلب)
در این بخش چند فراز با صدای استاد شحات محمد انور در مقام بیات حسینی را جهت استفاده شما عزیزان قرار داده ایم. استاد شحات در شروع تلاوت خویش، پس از اجرای بعضی از ردیف های مقام بیات از این مقام استفاده کرده و بعد وارد مقام راست نوروز می شوند. البته استفاده از این مقام در تلاوت های استاد شحات همیشه ثابت نیست. استاد شحات در ردیف های مقام بیات پس از اجرای این نغمه وارد مقام راست می شوند و یا بجای این مقام از بیات شوری استفاده می کنند.
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۱
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۲
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۳
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۴
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۵
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۶
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۷
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۸
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۹
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۱۰
استاد شحات محمد انور – بیات حسینی ۱۱
در این بخش چند فراز با صدای استاد مصطفی اسماعیل که در مقام بیات دوگاه یا دوکا اجرا شده است را تهیه نموده و خدمتتان ارائه می کنم. قراء مصری و بویژه استاد مصطفی اسماعیل در اکثر تلاوت های خویش از نغمه بیات دوکا ابتدا کرده و تلاوت خویش را با آن آغاز می کنند. در بحث شناخت ردیف های مقام بیات، مقام دوکا در رأس قرار دارد و قاری در اجرای این نغمه باید از درجه بم مطلوبی برخوردار باشد. البته استاد مصطفی اسماعیل از درجات بم مطلوبی برخوردار نبوده و به قول بعضی از اساتید از صدای فصه یا سایه در این قسمت تلاوت نموده است. ایشان برای رسیدن به درجات بالای صوتی از این مقوله استفاده کرده اند که البته مورد پذیرش همه نبوده و گاهاً نقد می شود. با این حال نغمه دوکا از نغمات اصلی در ردیف لحنی استاد مصطفی اسماعیل می باشد که ما در اینجا به چند قطعه بسنده کرده ایم.
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۱
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۲
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۳
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۴
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۵
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۶
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۷
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۸
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۹
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۱۰
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۱۱
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۱۲
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۱۳
بیات دوگاه – استاد مصطفی اسماعیل ۱۴
بیات دوگاه – استاد مصطی اسماعیل ۱۵
تمریناتى وجود دارد که باعث تغییرات محسوسى در تقویت و بهبود صدا مى شود، با این شرط که با حوصله انجام داده شود و از عجله کردن در ان خوددارى گردد .
مطمئن باشید که اگر این دستورالعمل ها بدون شتاب زدگى انجام شود، اثرات ژرفى در صدا خواهد داشت اما اگر بدون دقت انجام شوند، باعث ضایعات جبران ناپذیرى خواهد شد. به عنوان مثال در تمریناتى که در قسمت قوى شدن حنجره ذکر شد، اگر شخصى بدون گرم کردن حنجره ، زیر اواز بزند و شش دانگ صدا را بیرون دهد، امکان پاره شدن تارهاى صوتى و یا ایجاد رگه هاى غیر قابل بهبود در صدا، وجود دارد.
پس:
۱- عجله نکردن و دقت به خرج دادن در تمرینات است.
۲- ما بین تمرین ها نباید وقفه اى ایجاد شود و باید به طور مداوم صورت گیرد تا حنجره پختگى خود را اسان تر تحصیل کند و به طور کلى اگر کسى خواننده هم بشود، نباید تمرین را قطع کند و هر روز باید زمزمه اى داشته باشد تا حنجره، انعطاف خود را از دست ندهد. درست مانند لولاى درب، اگر مدتى درب باز و بسته نشود باعث سفت شدن لولاها مى شود. به خاطر داشته باشید که بهترین چیز براى حنجره، خواندن و جلوگیرى از تنبلى و سستى ان است.
۳- حتى در مجلس نیز هرگاه حس کردید حنجره شما خسته شده است مى توانید بدون انکه سایرین متوجه شوند به ان استراحت بدهید. به این ترتیب که فک پائین را شُل کرده و با زبان کوچک راه حلق را مسدود نمایید، مثل خمیازه کشیدن به طورى که صداى ان در گوشها حس مى شود. این کار باعث استراحت لحظه اى حنجره تا مدت کوتاهى مى گردد. بهترین استراحت براى حنجره قبل یا بعد از مجلس، (خواب ) است.
نظام هجایی نت نویسی در کشورهای ایتالیا، فرانسه و ایران به پیروی از نظام فرانسوی معمول است. در قدیم بر اساس تئوری موسیقی قرون وسطییی از شش هجا تشکیل می شده است به شرح زیر:
Ut – Re – Mi – Fa – Sol – La
هجاهای ششگانه را کشیشی موسیقی دان از اهالی فرانسه و مقیم ایتالیا به نام گوییدو دِ آرتسو از شعر مناجات گونه که آهنگ آن را احتمالا خودش ساخته بود برگزیده و آن را به خاطر سهولت در حفظ کردن اصوات موسییقی و درک زیر و بمی شان نسبت به هم به شاگردان و سرایندگان خویش می آموخت. در قرن های بعد که نظام شش نتی گسترش یافت و به هفت نت امروزی رسید هجای Si بر آن افزوده شده و نیز هجای Ut که در نت خوانی دشوار بود به هجای Do بدل گشت. در نظام الفبایی به تبعیت از تئوری موسیقی یونان باستان و کوک سازهای آن زمان، نت La مبدا قرار گرفته و نت ها طبق همان تئوری با هفت حرف آغازین الفبای لاتین نامگذاری شده اند.
A – B – C – D – E – F – G
La – Si – Do – Re – Mi – Fa – sol
این نظام را کشورهای انگلیسی زبان و آلمانی زبان پذیرفته اند و به کار می برند. اما میان این دو گروه کشورها اختلاف هایی در نحوه نامگذاری به چشم می خورد.
در این بخش چند فراز با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد که در مقام بیات دوگاه یا دوکا اجرا شده است را تهیه نموده و خدمتتان ارائه می کنم. قراء مصری و بویژه استاد عبدالباسط در اکثر تلاوت های خویش از نغمه بیات دوکا ابتدا کرده و تلاوت خویش را با آن آغاز می کنند. در بحث شناخت ردیف های مقام بیات، مقام دوکا در رأس قرار دارد و قاری در اجرای این نغمه باید از درجه بم مطلوبی برخوردار باشد. البته استاد عبدالباسط نیز از درجات بم صدای خویش بهره می برد. بیات دوکا از نغمات اصلی در ردیف لحنی استاد عبدالباسط می باشد که ما در اینجا به چند قطعه بسنده کرده ایم. ایشان در میان تلاوت نیز اکتاو این مقام را خوانده و وارد سایر ردیف های مقام بیات و بعد صبا می شود
در این بخش چند فراز با صدای استاد محمد صدیق منشاوی که در مقام راست نوا اجرا شده است را تهیه نموده و خدمتتان ارائه می کنم. استاد محمد صدیق منشاوی در تمامی تلاوت های خویش پس از اجرای جنس راست یا راست قرار، وارد این مقام می شوند.این مقام یکی از مقامات بسیار مهم و کلیدی و اصلی در ردیف لحنی ایشان می باشد. در واقع استاد منشاوی از این مقام برای ورود به قطعات اوج خویش استفاده می نمایند. این مقام نقش بسیار مهمی در تلاوت های استاد دارد و شیوه اوچ گیری ایشان بر آن استوار می باشد. شیوه استفاده از درجه ۴ مقام بیات یکی از روش هایی است که توسط استاد منشاوی ابداع شده است. از این مقام نیز بسیاری از قراء دیگر به زیبایی استفاده نموده اند. در این بخش، این مقام را با صدای استاد منشاوی فرا می گیریم
(بقیه در ادامه مطلب)
1 - کارگاه تخصصی آموزش صوت و لحن - استاد شاهمیوه - جلسه اول
2 - کارگاه تخصصی آموزش صوت و لحن - استاد شاهمیوه - جلسه دوم
3 - کارگاه تخصصی آموزش صوت و لحن - استاد شاهمیوه - جلسه سوم
******************************************************
جلسه یازده و دوازده - 51 دقیقه
جلسه سیزده و چهارده - 40 دقیقه
جلسه پانزده و شانزده - 38 دقیقه
جلسه بیست و یک و بیست و دو - 38 دقیقه
در این بخش جلسات آموزش سلفژ را به صورت آوایی تقدیم خواهیم کرد . در این مبحث آموزشی محصول انتشارات چندگاه است و از 25 جلسه آموزشی تشکیل شده است تکنیک های مختلف صوتی تدریس می شود و بدیهی است که آشمایی با مفاهیم اولیه ضروری است .
**بقیه در ادامه مطلب***
آهنگسازی یا کمپوزیسیون ، ایجاد قطعه ای بدیع است که در شنونده تاثیری عمیق به جای می گذارد و او را دگرگون می سازد . به بیانی دیگر آهنگسازی عبارت است از.. کنار هم نهادن و اختلاط و ترکیب نغمه ها به نحوی که با ایجاد تعادل در بین آنها قطعه موسیقی زیبایی به وجود می آید . از آنجا که قاریان قرآن هم در دسته آهنگ سازان هستند و به نوعی کارشان در بخش لحن ، ساختن ملودی های زیبا برای آیات قرآن است ، مناسب دیدم کتابچه آموزش آهنگ سازی را در این پست تقدیم دوستان عزیز کنیم .
با سلام خدمت دوستان عزیز; در این پست ما آموزش صوت و لحن را در اختیار شما قرار میدهیم تا استفاده کنید واقعا این آموزش ها عالیه حتما دانلود کنید.
جهت دانلود به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
با تشکر
در این پست تک تلاوت آموزشی استاد احمدابوالقاسمی که به صورت زنده در برنامه آموزشی شبکه قرآن سیما تلاوت شده است را تقدیم خواهیم کرد . این تلاوت شامل ردیف مسابقه ای و از سه نغمه بیات ، رست و چهارگاه در آن استفاده شده است.
دانلود تلاوت آموزشی استاد احمد ابوالقاسمی - سوره زمر - 5 دقیقه